maandag 29 oktober 2007

Afstudeerproject GEMENGDE GEVOELENS

Reclame is emotie.

In mijn afstudeerproject wilde ik onderzoeken of ik belangrijke emoties kon vatten in beelden, beelden die niet alleen bij mij, maar ook bij andere toeschouwers de gevoelens van hun respectievelijk thema oproepen.
Oorspronkelijk wilde ik uitsluitend beelden gebruiken, maar omdat ik altijd met copy bezig ben, besloot ik om er ook tekst bij te betrekken.

Ik presenteer, aan de hand van twaalf beelden, een cirkel van twaalf gevoelens. Ze staan niet willekeurig door elkaar, maar volgen elkaar op en vullen elkaar aan
Buiten deze reeks van twaalf zijn er nog zo veel gevoelens die ik niet heb aangeraakt of gebruikt. Wie weet pik ik het ooit nog wel eens op en maak ik de cirkel een beetje groter...

Waarom fotografie?
Fotografie kan niet anders dan de werkelijkheid tonen. Het toont wat is.
Een foto is persoonlijk, wat mij raakt kan andere onverschillig laten. En met de tekst probeer ik dit dichter bij jullie te brengen.

Waarom die typografie?
Het gaat om de inhoud, de tekst en niet hoe het eruit ziet.

Dit aantal?
Dit is een reeks van 12 gevoelens, het kunnen er meer of minder zijn, maar dit is wat voor mij persoonlijk tussen twijfel en vertrouwen zit. Dit zijn de stappen die je tussen deze gevoelens neemt, zou je er een tussenuit nemen, dan zou het niet meer kloppen. Maar er kunnen wel nog duizenden subgevoelens tussen, misschien neem ik het ooit nog op en maak ik er een reeks bij. Wie weet?

Wat kwam er eerst tekst of beeld?
Eerst gevoel, dan beeld, dan tekst.

Welke emotie heb je het eerst uitgebeeld? Welke vind je het meest geslaagd?
Heimwee, oorsprong van alles. Dit beeld was de aanzet en de toon om mijn verdere project uit te schetsen.
Ik vind dit één van de meest geslaagde en pakkende emotie, samen met eenzaamheid.

Wat heb je ervan geleerd?
Art direction, copywriting, afscheid nemen, herbeginnen, productie, indesign,... En vooral afsluiten van een hoofdstuk, in mijn leven en vooral in mijn hoofd...




Geen opmerkingen: